Shitali

Shitali (šítalí) – zchlazující dech

Shitali je technika dýchání a pochází z jógových dechových cvičení - Pránájáma

Provádění dechového cvičení Shitali během pár minut zchladí tělo, osvěží mysl a krátkodobě pomůže i proti žízni. Shitali ale nejen zchladí, ale má i celkově zklidňující efekt, je výborné proti stresu, pro všechny workoholiky a "vzteklouny", tedy zejména pro dóša typ PITA :)  Provádět ho může kdykoliv, kdekoliv a bez jakéhokoliv věkového omezení, vhodné je tedy i pro děti.

Každý z nás asi už zažil, že se "něco zaseklo" a my zůstali někde v koloně na dálnici, v dopravním prostředku či v nekonečně dlouhé frontě na občerstvení, nejlépe s dětmi za krkem a v nesnesitelném horku bez pití, či možnosti jakéhokoliv osvěžení, právě v tuto chvíli je výborné vyzkoušet Shitali.

A jak na něj?

Shitali lze provádět v sedu na patách, tureckém sedu, sedu na židli a v případě nutnosti i ve stoje, podmínkou však je celkové uvolnění, jen páteř a hlava jsou vzpřímené.

Tato technika vyžaduje svinutí jazyka do ruličky ze strany ke středu. Pomoci si můžeme tak, že dáme na jazyk tužku, či něco obdobného, okolo čeho bychom mohli jazyk svinout. Komu nejde, čtěte TIP níže a skutečně to není nic neobvyklého, nejste v tom sami.

Shitali-foto

Provedení

Začneme hlubokým výdechem nosem se zavřenou pusou.  Po výdechu na chvilinku zastavíme dech, vyplázneme a srolujeme jazyk a touto ruličkou se pomalu a hluboce nadechneme. Po nádechu opět na chvíli zastavíme dech, rozvineme jazyk na patro, zavřeme pusu a opět hluboce vydechneme nosem. Tohle opakujeme do zchlazení, což je cca 30 x (cca  5 minut). Oproti běžnému dýchání prodloužíme nádech a výdech a srovnáme do stejné délky. Pauzy mezi nádechem a výdechem budou opravdu malé, cca 2-3 s.



Co je zastavení dechu?

dech nezadržujeme (nezatínáme u toho břicho), jen na malou chvilku zastavíme jak výdech, tak nádech bez tzv. záklopky.  

TIP

Pomoci si můžeme tak, že dáme na jazyk tužku, či propisku a pokusíme se jazyk kolem ní svinout. Asi třetině populace genetická informace znemožňuje takovéto svinutí jazyka a proto si pomůžeme obdobnou dechovou technikou, která má také zchlazující účinek a jmenuje se Shitkari (Šítkárí) ZDE >>



zdroj: Shiva Shankar, knihy - Asana Pranayama Mudra Bandha, Ajurvéda na každý den, Jóga a ájurvéda.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.