Blíží se den dětí a my pro Vás máme 15% slevu na všechny hračky, rámečky a srandičky pro vaše nejmenší. Zadejte kód do košíku DEN DĚTÍ a sleva se Vám automaticky odečte.

Co je ajurvéda?

ÁJURVÉDA – AYURVEDA

ÁJUS  =  život nebo dlouhověkost (spojení těla, smyslů, duše a orgánů)
VÉDA = vědění

Základní mantra Ájurvédy zní:

„Hlavní prioritou života je život sám.“

… a pokud život pomine, ztrácí smysl i všechno ostatní!

Sama mantra napovídá, že cílem Ájurvédy je prožít dlouhý, kvalitní, zdravý a šťastný život. Ájurvéda je „zlatá střední“,  kdy není třeba se vzdávat všeho, co máme rádi a přesto si můžeme dopřát zdravý a plnohodnotný život.  Ájurvéda je ucelený systém, který se skládá z harmonické stravy (vhodné kombinace a načasování), bylinných terapií, relaxací, meditací, komplexního pročištění těla, regenerace, pozitivního myšlení, aromaterapie i jiných terapií.

Údajně je člověk geneticky naprogramován na 150 let kvalitního života. Ano, života, ne přežívání. Je jen na nás, jak se tohoto daru zhostíme.  Změnit své mnohaleté zvyklosti a chybné návyky však není jen tak. Jak řekl Lev Nikolajevič Tolstoj:

„Člověk raději zemře, než aby změnil své návyky“

A jak jste na tom Vy?

Všichni máme možnost volby a je jen na nás, zda jsme pohodlní a setrváme, či vystoupíme ze své zóny komfortu a začneme pro sebe aktivně něco dělat.

 

PRÁNÁJÁMA

Pránájáma (dechová cvičení) nás "učí" jak správně dýchat a jak je dech důležitý pro náš život nejen z pohledu zásobování kyslíkem.

 

Kapalaphatí

Bhastrika

Shitali (šítalí) - zchlazující dech

- ochladí tělo i mysl
- pomáhá proti žízni
- pomáhá proti napětí a stresu
- vhodný pro workoholiky
- vhodný po dóša typ PITA

 

Shitkari (šítkarí) - syčivý dech (se zchlazujícím účinkem)

- lze ho použít místo Shitali, pokud vám nejde správné rolování jazyka
- ochladí tělo i mysl
- pomáhá proti žízni
- pomáhá proti napětí a stresu
- vhodný pro workoholiky
- vhodný po dóša typ PITA
- pomáhá trávení a peristaltice (proti zácpě)
- udržuje zdravé zuby a dásně
- výborný pro smysly (oči a uši)

 

Bhramari

Jednotlivá cvičení postupně doplňujeme :)

 

Shitali (šítalí) – zchlazující dech

Shitali je technika dýchání a pochází z jógových dechových cvičení - Pránájáma

Provádění dechového cvičení Shitali během pár minut zchladí tělo, osvěží mysl a krátkodobě pomůže i proti žízni. Shitali ale nejen zchladí, ale má i celkově zklidňující efekt, je výborné proti stresu, pro všechny workoholiky a "vzteklouny", tedy zejména pro dóša typ PITA :)  Provádět ho může kdykoliv, kdekoliv a bez jakéhokoliv věkového omezení, vhodné je tedy i pro děti.

Každý z nás asi už zažil, že se "něco zaseklo" a my zůstali někde v koloně na dálnici, v dopravním prostředku či v nekonečně dlouhé frontě na občerstvení, nejlépe s dětmi za krkem a v nesnesitelném horku bez pití, či možnosti jakéhokoliv osvěžení, právě v tuto chvíli je výborné vyzkoušet Shitali.

A jak na něj?

Shitali lze provádět v sedu na patách, tureckém sedu, sedu na židli a v případě nutnosti i ve stoje, podmínkou však je celkové uvolnění, jen páteř a hlava jsou vzpřímené.

Tato technika vyžaduje svinutí jazyka do ruličky ze strany ke středu. Pomoci si můžeme tak, že dáme na jazyk tužku, či něco obdobného, okolo čeho bychom mohli jazyk svinout. Komu nejde, čtěte TIP níže a skutečně to není nic neobvyklého, nejste v tom sami.

Shitali-foto

Provedení

Začneme hlubokým výdechem nosem se zavřenou pusou.  Po výdechu na chvilinku zastavíme dech, vyplázneme a srolujeme jazyk a touto ruličkou se pomalu a hluboce nadechneme. Po nádechu opět na chvíli zastavíme dech, rozvineme jazyk na patro, zavřeme pusu a opět hluboce vydechneme nosem. Tohle opakujeme do zchlazení, což je cca 30 x (cca  5 minut). Oproti běžnému dýchání prodloužíme nádech a výdech a srovnáme do stejné délky. Pauzy mezi nádechem a výdechem budou opravdu malé, cca 2-3 s.



Co je zastavení dechu?

dech nezadržujeme (nezatínáme u toho břicho), jen na malou chvilku zastavíme jak výdech, tak nádech bez tzv. záklopky.  

TIP

Pomoci si můžeme tak, že dáme na jazyk tužku, či propisku a pokusíme se jazyk kolem ní svinout. Asi třetině populace genetická informace znemožňuje takovéto svinutí jazyka a proto si pomůžeme obdobnou dechovou technikou, která má také zchlazující účinek a jmenuje se Shitkari (Šítkárí) ZDE >>



zdroj: Shiva Shankar, knihy - Asana Pranayama Mudra Bandha, Ajurvéda na každý den, Jóga a ájurvéda.

 

 

Shitkari (šítakárí) – syčivý dech

Shitkari je technika dýchání a pochází z jógových dechových cvičení - Pránájáma

Provádění dechového cvičení Shitkari obdobně jako Shitali během pár minut zchladí tělo, osvěží mysl a krátkodobě pomůže i proti žízni. Shitkari lze použít jako alternativa Shitali, když máte problém se srolováním jazyka. Obě dechová cvičení zchladí tělo i mysl, tedy celkově zklidní, jsou výborná proti stresu, pro všechny workoholiky a vzteklouny, tedy zejména pro dóša typ PITA :)
Shitkari  má proti Shitali ještě další pozitivní účinky na organismus: působí proti zácpě (lze ho provádět na oné místnosti a půjde to jako po másle, jelikož pomáhá trávení a nastartování peristaltiky :) , je výborné pro smysly (oči, uši), při pravidelném cvičení udržuje zuby a dásně. Ájurvéda praví, kdo pravidelně a správně praktikuje Shitkari, nepotřebuje  zubaře :)
Shitkari můžete provádět  kdykoliv, kdekoliv a bez jakéhokoliv věkového omezení, vhodné je tedy i pro děti.


A jak na něj?

Shitkari lze provádět v sedu na patách, tureckém sedu, sedu na židli a v případě nutnosti i ve stoje, podmínkou však je celkové uvolnění, jen páteř a hlava jsou vzpřímené.

Provedení

Začneme hlubokým výdechem nosem se zavřenou pusou.  Po výdechu na chvilinku zastavíme dech, vyceníme zuby tzn. opřeme horní zuby o špičky spodních (není to skus), jazykem se zevnitř dotýkáme zubů a doširoka rozevřeme koutky. Přes takto vyceněné zuby provedeme dlouhý nádech.  Po nádechu opět na chvíli zastavíme dech, zavřeme pusu a opět hluboce vydechneme nosem. Tohle opakujeme do zchlazení, což je cca 30 x (cca  5 minut). Oproti běžnému dýchání prodloužíme nádech a výdech a srovnáme do stejné délky. Pauzy mezi nádechem a výdechem budou opravdu malé, cca 2-3 s.

 

Shitkari


Co je zastavení dechu?

dech nezadržujeme (nezatínáme u toho břicho), jen na malou chvilku zastavíme jak výdech, tak nádech bez tzv. záklopky.  

 

zdroj: Shiva Shankar, knihy - Asana Pranayama Mudra Bandha, Ajurvéda na každý den, Jóga a ájurvéda.

 

Dle Ájurvédy je levá strana od pravé strany těla naprosto odlišná. I my si můžeme mnohdy všimnout, že vidíme na jedno oko lépe, než na druhé, že máme silnější jednu nohu, než druhou, že nás někdy bolí v krku jen jedna strana, že můžeme mít vyrážku jen na jedné straně těla atd…  Ájurvédská moudrost též tvrdí, že pro skutečné zdraví a dlouhověkost je vhodné spát na levém boku. spánek

 

5 DŮVODŮ

 

1. Napomáhá čištění lymfatického systému

Levá strana těla je dominantní lymfatická strana. Tím, že ležíme na levém boku napomáháme pročištění lymfatických tekutin v uzlinách.


TIP
Při spánku na levém boku však může docházet ke stlačení jater, plic a žaludku a jejich následnému „překrvení“. Pokud je Vaše tělo zanesené toxiny, může se to začít projevovat potížemi právě u těchto orgánů. Z tohoto důvodu se doporučuje při případných obtížích tohoto typu nejdříve tělo vhodně detoxikovat a pak si postupně zvykat na spánek na levém boku.

 

2. Usnadňuje vyprazdňování

Spaní na levé straně umožní pomocí gravitace snadnější pohyb potravního odpadu, tedy aby se snadněji pohybovat z tenkého střeva do střeva tlustého. Pokud vydržíte spát na levém boku celou noc, potravní odpad pomocí gravitace snadněji sestoupí až do sestupného tračníku a každé ráno se vám tak bude lépe chodit na velkou.

 

3. Pomáhá „pumpovat“ srdci

Jedním z nejdůležitějších orgánů našeho těla, nacházejících se na levé straně, je srdce. A právě srdci  gravitace opět velmi pomáhá v jeho činnosti. Srdce tak doslova pumpuje z kopce do sestupné aorty.
Spaní na levé straně také umožňuje většině střev zavěšení mimo dolní dutou žílu, která přináší krev zpět směrem k srdci. Pouhá gravitace je zde tedy velmi prospěšná srdeční činnosti, která je opět o něco jednodušší.

 

4. Podpora zdravé funkce sleziny

Slezina, která je součástí lymfatického systému, je také na levé straně. Slezina má obdobnou funkci jako uzliny, v podstatě se jedná o obří uzlinu, jen s tím rozdílem, že filtruje nejen lymfatické tekutiny, ale i krev. Při spánku na levé straně za pomoci gravitace opět usnadníme její činnost.

5. Pomáhá správnému trávení

V ájurvédě je běžnou praxí, odpočinek na levém boku po požití většího množství jídla, aby pomohl tělu potravu důkladně strávit. Žaludek a slinivka břišní (trávicí enzymy) při spánku na levém boku přirozeně visí, což umožňuje optimální a účinné trávení. Jídlo prochází žaludkem přirozeně a pankreatické enzymy jsou uvolňovány podle potřeby a ne všechny najednou, k čemuž dochází pomocí gravitace při spánku na boku pravém. Pokud totiž ležíte na pravém boku, visí žaludek a slinivka v nepřirozené poloze a nutí je tak k předčasnému vyprázdnění jejich obsahu, žaludeční šťávy se mohou vracet do jícnu a způsobovat tak pálení žáhy či reflux. Pokud ležíte na levé straně žlučník volně visí na straně pravé, vylučuje snáze žluč  pomocí gravitace do zažívacího traktu kde emulguje tuky a neutralizuje kyseliny žaludku. aludek na levém boku

 

TIP
Pokud procesu trávení pomůžete lehnutím si na levý bok na cca 10 minut po obědě, podpoříte tím proces trávení, jehož průběh je pak hladší a zažívací cyklus je v konečném důsledku kratší. Právě po obědě Vám těchto 10 minut odpočinku může ušetřit několik hodin únavy, která nás po vydatném jídle často přepadá. Můžete si udělat sami malý test. Zkuste si po dobu jednoho týdne dát vždy po obědě 10 minutovou pauzu na levém boku. Uvidíte, že budete mít rázem více energie a lepší trávení.

 

3 DŮVODY PRO TĚHOTNÉ

1. Lepší okysličování plodu

U naprosté většiny žen je děloha umístěna v pravé polovině těla. Tam je rovněž i dutá žíla, která odvádí krev z dolní poloviny těla. Pokud tedy ležíte na boku pravém, nebo na zádech dochází k útlaku této žíly, kdy se začne zpomalovat odtok krve z placenty což zhoršuje krevní zásobení plodu.

2. Klidnější spánek

Útlak duté žíly zpomaluje tok krve do mozku, mozek se nedokrvuje a není vám dobře. Proto se snažíte ve spánku často měnit polohu a tělo si jen stěží odpočine. těhulka

3. Snížení otoků

Poloha na levém boku napomáhá též lepší funkci ledvin. Sice chodíte častěji močit, ale ledviny efektivněji odvádí toxiny z těla, což pak snižuje otoky kotníků a dalších kloubů převážně na dolních končetinách.

 

To co, ájurvéda zná již přes 5000 let, začíná potvrzovat i západní medicína.

 

Pokud se vám náš článek líbí a myslíte si, že může pomoci někomu ve vašem okolí, budeme rádi za jeho sdílení.

 

Zdroje: www.lifespa.com, Ájurvéda na každý den

 

AC-ájurvédská kosmetika

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení